Harrie van de Moesdijk

Harrie van de Moesdijk is een Eindhovense ondernemer, die met zijn Straet Holding jarenlang tot de top van de Nederlandse vastgoedwereld behoorde. Samen met zijn voormalig zakenpartner bracht Van de Moesdijk kopers en verkopers van vastgoed met elkaar in contact en regelde hij de koop tot in detail. Aan de transacties hielden ‘Moes & Moes’, zoals het duo al snel bekendstond, aandelen in de aankopende vastgoedondernemingen over. Zo steeg het persoonlijk vermogen van beide heren tot honderden miljoenen euro’s en mochten zij zich in de jaren ‘00 tot de rijkste mannen van Nederland rekenen.

Jeugd & vroege carrière

De grootouders van Harrie van de Moesdijk woonden aan de Geldropseweg in Eindhoven, waar zij een café uitbaatten. Daar, in de woning pal boven de biljartzaal, werd de latere vastgoedmiljonair in 1955 geboren.

Vader Van de Moesdijk verkocht sigaren op de markt. Waar Harries broer Peter hun vader opvolgde en tot op de dag van vandaag op de markt is te vinden, ging Harrie zijn eigen weg. Hij bleek eveneens een geboren handelaar. Nadat hij in Woensel de hbs afrondde, ontwikkelde en verkocht hij schoonmaakmiddel Vlekkenwater.

Daarna trok Van de Moesdijk naar Portugal, waar hij industriële stofzuigers liet ontwikkelen en deze verkocht aan professionele schoonmaakbedrijven. Later exporteerde hij televisies vanuit Rusland naar China, tot de val van de Sovjetunie deze handel deed opdrogen. Begin jaren negentig stapte Van de Moesdijk in de vastgoedwereld, waar zijn ondernemersinstinct volledig tot zijn recht kwam. Hier verdiende hij een fortuin, dat in 2007 op 260 miljoen euro werd geschat.

Grote liefdes: PSV & auto’s

Harrie van de Moesdijk staat bekend als trotse Eindhovenaar en is fanatiek supporter van PSV. Deze club wilde hij in 2005 zelfs steunen door 150 miljoen euro neer te leggen voor het Philips Stadion, 35 miljoen meer dan een concurrent had geboden. PSV hield het stadion uiteindelijk toch liever zelf in eigendom en wees het aanbod van ‘Moes & Moes’ af.

Harrie van de Moesdijk stond destijds ook bekend als ‘Harrie Ferrari’. Tot 2008 bezat hij namelijk de grootste Ferrari-collectie van Nederland. In dat jaar verkocht hij 33 van zijn 51 Ferrari’s, de meeste aan autoliefhebber en -dealer Frits Kroymans. Hoewel Van de Moesdijk zijn aandacht daarna naar de kunst verlegde, bevatte het uitgedunde wagenpark overigens nog steeds meerdere Ferrari’s, een Bentley Continental T, Rolls Royce Phantom Black Edition en een Bugatti Veyron.

Straet Holding

De bron van deze rijkdom was het zakelijke succes van Van de Moesdijk in de vastgoedwereld. Begin jaren ‘90 leerde Harrie van de Moesdijk in het Eindhovense uitgaansleven Tom Moeskops kennen, met wie hij een ruim 15 jaar durende succesvolle samenwerking aanging. In het duo kwamen de sociale en zakelijke talenten van Van de Moesdijk samen met het intellect en oog voor detail van zijn zakenpartner. Samen richtten zij in 1995 Straet Holding op, vernoemd naar het Zweedse pensioenfonds waarmee zij hun eerste grote vastgoeddeal sloten. Op het hoogtepunt bevatte de portefeuille van Straet Holding 1 miljard euro aan vastgoed, van hotels en kantoren tot tienduizenden woningen.

Het duo gaf zijn transacties vorm volgens hun eigen innovatieve formule. Met hun uitgebreide netwerk wisten de twee vraag en aanbod in de vastgoedwereld met elkaar te verbinden. Hun betrokkenheid bij de deals ging echter veel verder dan contacten leggen. Het tweetal arrangeerde de transactie en financiering tot in de details. In ruil daarvoor ontvingen zij aandelen van de kopende vastgoedpartijen, beursgenoteerde vastgoedfondsen. Op deze manier hoefden deze ondernemingen geen cash vrij te maken om Van de Moesdijk en zijn partner te betalen en kregen de Eindhovenaren steeds meer aandelen in eigendom.

In zwaar weer

Hoewel Harrie van de Moesdijk volgens Quote op het hoogtepunt een vermogen had van bijna €250 miljoen euro, kwam de klap van de laatste economische crisis genadeloos hard aan.

In tijden van voorspoed was de uitbetaling in vastgoedaandelen een gouden zet, maar in 2008 en de jaren daarop werden deze aandelen in hoog tempo minder waard. Een combinatie van afwaarderingen, aandelen die geen dividend meer opleverden, een verlieslijdende vastgoedportefeuille en een gebrek aan herfinanciering leidde uiteindelijk tot de ondergang van de Eindhovenaren. Met meer begrip van de banken had Straet Holding de crisis overleefd, aldus Van de Moesdijk. “Bij ons was er alleen sprake van frictieleegstand; er was niets aan de hand”, lichtte hij in 2015 aan Quote toe. “Maar het is niet anders.”

Een groot deel van de portefeuille werd in 2009 voor 350 miljoen euro overgenomen door Marcel Boekhoorn, een persoonlijke en zakelijke vriend van Van de Moesdijk. Aan de samenwerking Van de Moesdijk-Moeskops kwam bovendien in 2010 een einde. “Ik ben alleen vergeten me uit te schrijven als bestuurder, dan was ik juridisch ook niet aansprakelijk geweest”, verklaarde Van de Moesdijk.

Desondanks blijft Harrie van de Moesdijk een opvallende verschijning, zeer verzorgd en strak in pak. Hoewel zijn eigen kostbare auto’s inmiddels zijn verkocht, krijgt autoliefhebber Van de Moesdijk ook nog regelmatig premium bolides te leen, laat hij aan Quote weten. “Dat is mijn friends & family-program: ‘Help Harrie de winter door!’”